fredag 30 juni 2006

Vad är grejen med konstiga namn på kändisbarn?


Brad och Angelinas barn heter Shiloh Pitt. Någonstans läste jag reflektionen:
Undra hur lång tid det tar i skolan innan ungen blir kallad Piloh Shitt?

torsdag 29 juni 2006

Vad är grejen med extraknappar?


Det är jättesnällt att de syr fast extraknappar på kavajer ock skjortor man köper!
Men vad är grejen? Har mer än en promille av alla skjort- och kavajbärare någonin använt den där extraknappen?

Dessutom behövs ju extraknappen inte särskilt ofta, de allra flesta plagg har standarsknappar, typ vit vanlig skjortknapp.
Litegrand känns det som att klädtillverkaren vill visa hur speciellt de tänkt:
Den här knappen är speciellt framtagen för att skapa dynamik mellan bäraren, tyget och miljön. Om en knapp ramlar av så MÅSTE en exakt likadan sys i, annars kan du lika gärna kasta skjortan!


Hur många gånger i livet har du använt dig av extraknappen?
Aldrig, den behövs ju inte
typ 1-2 gånger
typ 5 gånger
typ 10 gånger
100-tals gånger, knappen rules

  
Free polls from Pollhost.com

Tipstack till Klas

onsdag 28 juni 2006

Vad är grejen med att inte veta när det är dags att lägga av?


Quit when your on top!
Det känns som att många artister, sportstjärnor och skådisar borde annamma det lite mer.
De allra flesta bara fortsätter och fortsätter och fortsätter...
T.ex. Rolling Stones, det krävdes att Keith skulle ramla ur ett träd för att vi skulle slippa deras världsturné, eller Guns'N' Roses som gjorde nån trött konsert häromdan i Stockholm och Axl Rose blev fylle-arresterad....

All cred som dessa artister eventuellt har haft som nydanande, fräscha och coola en gång i tiden försvinner snabbt när de kör runt på sin 25:e världsturné, och spelar samma gamla låtar som de alltid gjort.
Lägg av och gör nåt annat, typ som Ben Marlene från Trance Dance som producerar massa sköna artister istället för att köra vidare på pop-karriären (vilket inte är så konstigt kanske?)

tisdag 27 juni 2006

Vad är grejen med att jobba på morgonen?


Varför kommer sopbilen kl 06.00 på morgonen?
Varför ska soporna hämtas så jäkla tidigt? Det är ju då som många ska till jobbet, så sopbilen är ju bara i vägen för andra bilar och dessutom blir ens fräscha nyduschade lukt som bortblåst av sunk-soplukten. Vad gör sopgubbarna resten av dan? Letar efter gamla smurf-gosedjur som de kan ha längst fram på sopbilen?

Varför kommer hantverkarna kl 07.15 på morgonen?
Hantverkare har ju raster och pauser hela tiden, så även om de börjar klockan sju på morgonen så har de fikapaus kl. 8.00, 10.00, 14.00 och lunch, middag och annat vid 9.30, 11.00 och 13.00... och sen går de hem kl 14.30!
Har någon någonsin kommit hem tidigare från jobbet (vid 14-15-tiden) och hantverkarna jobbar? Nä, jag tror inte det! De vill bara vara fräcka och gå upp tidigt på morgonen. Men det är ju inte så svårt när de slutar vid lunch!


Tipstack till Bikt.com

måndag 26 juni 2006

Vad är grejen med att döpa sitt album till sitt namn?


Artister är väl ändå nån typ av kreativa människor? Såpass kreativa så att de kan komma på ett namn på sin skiva, eller?
Många döper sitt album till sitt eget namn, jag kan inte förstå varför? Det är väl mer intressant att ge albumet ett namn som sammanfattar känslan av musiken.. Typ som namnet på en bok?
Det är väldigt sällan (läs: aldrig) som en bok heter: Jan Guillou av Jan Guillou

Många creddiga artister tappar i cred när de är så lata att de inte orkar ge skivan ett namn! Hade jag släppt en skiva hade jag haft så många coola namn att välja på så att det hade varit galet! Det är väl klart att man vill ha ett coolt namn på sin skiva!
Jag fattar inte...

torsdag 22 juni 2006

Vad är grejen med fotbolls-VM? Eller: Vad är grejen med att folk ska veta bäst hela tiden?


Varje gång det är VM i fotboll förvandlas större delen av sveriges befolkning till nån typ av fotbollsexperter.
-Lagerbäck vet inte vad han gör!
-Sätt inte i Kim Källström!
-Marcus Allbäck kan inte göra mål, ta inte in honom!

osv osv...

Ärligt talat, det är nog väldigt få som kan uttala sig proffessionellt om vilka som ska vara med i startelvan, försvarsspelet, frisparksvarianter mm. Men alla försöker.


Tipstack till Fredrik

onsdag 21 juni 2006

Vad är grejen med Pete Doherty?


Vad är grejen? Han är äcklig, nedknakad, blodig, slemmig, smutsig, påtänd, ihop med Kate Moss, spelar (sjunger?) i nåt band... han är ju bara helt skum.

Varför får han utrymme på löpsedlarna? Är det för att han är alla de sakerna som alla andra inte är? Är det för att alla kan förfära sig och säga: Vad ska Kate Moss med en sån konstig typ, hon som är så söt...?

Jag fattar helt enkelt inte grejen!

tisdag 20 juni 2006

Vad är grejen med text-TV?


Jag vet att massor av människor använder text-TV varje dag och tycker det är jättebra...
Men vad är grejen:
-Det ser ut som gränssnittet är skapat på 70-talet (vilket det antagligen också är)
-Det tar sjukt lång tid att ladda en ny sida (snackar vi minst 1 minut/sida?)
-Det går inte att se text-TV när det är lokala sändningar
-Grundfärger - det finns fler färger än svart, vitt, gult, grönt och rött...
-Pixligt - Vad har de för upplösning egentligen? Pixlar stora som knytnävar på skärmen.


Undra när text-TV ska bli integrerat i webben på nåt fräscht sätt? Med riktig layout, bilder, snabb laddning mm...?
Kanske när digital-TV:n har tagit över totalt.


Tipstack till Isak

måndag 19 juni 2006

Vad är grejen med artificiella smaker?


Det är ganska sjukt att vissa smaker känner man bättre som artificiella än som äkta.
Dessa smaker har egen smak som fake och en annan som the real thing, den artificiella kan i vissa fall ta över uppfattningen över hur vissa saker ska smaka.

Exempel på artificella smaker som inte håller:
- Päron, ex. päronsglass.
- Banan, ex. skumbanan, bananglass
- Äpple, ex. äpplejuice
- Jordgubbe, ex. jordgubbssaft


Ett roligt exempel är en bekant som drack ett glas Brämhults färskpressade äpplejuice, (som är äkta äpplejuice, inget annat än saften från äpplen) och sa efter första klunken: "Det här smakar inte rätt, det smakar inte äpple..."

Man är så van vid de artificiella smakerna att de har blivit nån typ av norm, underligt att de inte kan fixa så att de artificella smakerna är mer lika verkliga smaker...
Och är det så att alla tillverkare av jorgubbssaft använder samma smakextrakt för att få till jorgubbssmaken? Är det ingen som försöker göra det bättre? Det borde ju finnas ett intresse av att skapa riktigt bra artificiella smaker!

Vad är grejen med att det inte smakar rätt?

fredag 16 juni 2006

Vad är grejen med vattenkranar?


Två grejer i en:

Vad är grejen med krantyp 1 (tvåvredskranen)?
Först vrider man på varmvattenkranen och sen på kallvatten och så är det för kallt och så drar man på lite mer varmt och så helt plötsligt så blir man helt skållad.... Man får antingen kokhett vatten eller iskallt, ljummet verkar inte vara ett alternativ.
När man försöker vara smart och dra på ordentligt på båda kranarna, så skvätter det så att man ser helt nerkissad ut!
De flesta svenska hem har som tur är inte dessa trötta gamla kranar längre...men de finns fortfarande där ute!

Vad är grejen med krantyp 2 (tvåkranskranar)?
Vem har såna här kranar, tänker du nu? Utlandet, säger jag. I helt fungerande, nyrenoverade hem och hotell installeras dessa kransystem... en för kallt - en för varmt, och så får man fånga upp vattnet och blanda själv i händerna.... hur tänkte de då? Eller ska man tappa upp en träbalja och tvaga sig? Man bränner bort hela vänsterhanden så att blåsor uppenbarar sig, samtidigt som högerhanden blir alldeles blå av kyla.
Vad ärt grejen med andra länder? Varför kan de inte ha lite ordning som här hemma?

Tipstack till Jonna

torsdag 15 juni 2006

Vad är grejen med bloggkulturen?

Det är i princip samma grupp personer som skriver bloggar, länkar till varann, kommenterar, lånar ämnen, skriver ytterligare ett inlägg...osv. Detta märker man ganska snabbt, det blir som en egen liten värld där alla känner varann, fast bara i den virituella bloggvärlden.
Det är en ankdamm där allt handlar om att få så mycket folk som möjligt att gå in på just MIN blogg!
Och det dyker genast upp en värld av olika länksiter: Bloggkartan, Nyligen.se, Aftonbladet Blogg, Bloggportalen.se, Knuff.se och en massa annat...

Ibland kan man undra vad grejen är? Vem är egentligen intresserad av dessa tusentals pretto-dagböcker? Jag gäspar när ett inlägg är mer än 20-30 rader... snabba, sköna reflektioner funkar bra. Ett liten paus på jobbet, då hinner/orkar jag inte läsa en åtta A4-sidor lång novell...

onsdag 14 juni 2006

Vad är grejen att vara på omslaget?


Vissa författare väljer att ha sitt porträtt på omslaget till sina böcker. Inte på insidan eller på baksidan av omslaget, utan på själva FRAMSIDAN.
Det finns få saker som känns så oinspirerande som tanken på att läsa en bok av Björn Hellberg, ännu värre med hans ansikte på omslaget som påminner om vems bok man läser... Han är ju lite rolig i På Spåret, men på ett Forrest-Gump-sätt, inte vill man väl läsa en kriminalroman som han har skrivit?
Vem mer då? Jo, Liza Marklund, en av sveriges mest älskade författare (varför, kan man undra?) har sitt porträtt på omslaget av alla sina böcker!

Vad beror detta fenomen på, är det för att ansiktet är mer känt än namnet, så att de förväntas sälja fler böcker genom att visa upp sig? Detta kan vara sant i fallet Björn, men inte i fallet Liza, hennes namn måste ju vara mer känt än hennes ansikte, å andra sidan så pryder hon omslaget på en jäkla massa bestsellers, så folk vet nog hur hon ser ut...

Vad är grejen med att visa upp sig?


Tipstack till Andreas L

tisdag 13 juni 2006

Vad är grejen med att folk håller med? Eller: Vad är grejen med att jag är nån sorts åsiktsgud?

De allra flesta som är inne och kommenterar på bloggen håller med om vad som skrivs i inläggen. Det är mycket: Åh, vad rätt du har, jag tycker som du! Det kanske inte är så konstigt... folk i allmänhet går väl inte in och läser regelbundet på bloggar där de inte gillar vad som skrivs. Men ändå, kan inte någon ibland tycka lite annorlunda? (inte bara kompisar som tycker det är skoj att skriva tykna kommentarer för sakens skull)

Å andra sidan så är det rätt gött att veta att man har rätt, alla tycker som jag, jag är någon typ av gud som har helt korrekta åsikter i alla frågor, och ni andra är små bräkande får som följer mig i allt jag gör och tar mig för!

Vad är grejen med att jag tycker rätt hela tiden?

måndag 12 juni 2006

Vad är grejen med att det ska heta likadant?


Varför vill man härma och credsnylta på redan etablerade, coola namn och ställen? Det gör ju bara att det egna stället och staden känns ännu mindre och ännu mer ocreddig!

-Have you been to this great restaurant in Gothenburg , Sweden? It's called River Café.
-Like the world famous place in NYC?
-Yes, kind of strange to steal another restaurants name, but it's really good.
-I don't think I'll go there, it feels cheap with that name...


Några exempel från Göteborg:
Restaurang SoHo - Lika fräckt som stadsdelarna i London och New York?
River Café - både i Göteborg och New York, gissa orginalet! (Varför bytte de namn?)
Brasserie Lipp - Pariskrog grundad 1880. - Finns även på avenyn.
Park Avenue Café - Orginalet finns i Park Avenue i New York, inte på Kungsportsavenyn.

Har ni fler? Berätta!

fredag 9 juni 2006

Vad är grejen med att få veta innan?


Ok, när jag väljer att se en film eller serie på TV, läsa en bok eller kolla en hyr-DVD, då finns det några självklara grejer:

1. Böcker och DVD:er: Beskriv inte hela plotten och handlingen på baksidan, jag vet vad jag läser/ser!
2. TV: Berätta inte kommande programs och filmers hela plott och handling innan programet börjar, jag vet vad jag ska se!
3. Trailers för nya filmer: Ni behöver inte visa hela filmen + slutscenen uppklippt i små obegripliga snuttar, jag fattar ändå vad det är för film!


Det mest irriterrande är hallåorna på TV som envisas med att berätta hur mycket som helst innan ett program:
"I förra avsnittet fick vi se hur Michael dödade flera av sina vänner på ön, i kvällens avsnitt kommer han att försöka lura med de andra in i en fälla där de alla kommer dö! Men Sayid anar att något är fel...."
...Jaha, tack för den, nu behöver jag inte se avsnittet!

Jag vill att det ska vara spännande!
Jag vill inte veta allt som ska hända!
Sluta skriv, berätta och visa INNAN vad som ska hända!

torsdag 8 juni 2006

Vad är grejen med att Jesus gick omkring som ett spöke?


Jag fortsätter att tala om ännu ett av mina favoritämnen: Jesu liv och död!

Ok, det här är grejen:
Jesus dör på långfredagen, återuppstår på tredje dagen (söndagen, påskdagen), bor i en grotta och driver omkring som spöke och snackade med folk i FYRTIO dagar (!!) fram till Kristi himmelfärdsdag!
Är inte det jättelänge för ett spöke att hänga omkring? Det känns lite överdrivet länge, för sen behöver bara lärjungarna tio dar på sig att lära sig alla världens språk för att kunna dra ut ock predika Guds ord!

Vad är grejen med Jesus som spöke? Var han trött och seg, eller gillade han ande-prylen så mycket att han drog ut på det...?

onsdag 7 juni 2006

Vad är grejen med att man har en massa lediga dagar och klämdagar på våren?


Jag vet inte hur många långhelger och sköna kristna högtider man har glassat sig igenom under våren:
Påsk, Valborg, 1:a Maj, Kristihimmelsfärd, Pingst, Nationaldagen, Midsommar.....

Det är ju redan gött med vår och sommar, man njuter av vädret, ljuset, att det snart är semester... Ja, allt är rätt bra utan alla lediga dagar. (det är inte så att jag inte vill vara ledig om det är det ni tror...!) Egentligen skulle man ju verkligen behöva ett gäng långhelger och mitt-i-veckan-ledigheter under hösten när allt är regnigt, grått och blåsigt.
Nä, tydligen inte, Jesus var tvungen att göra allt av intresse mellan december och juni.... vad är grejen med det?
Finns det inget att fira som J.C. gjorde under höstmånaderna? När han gick på vattnet och gjorde vatten av vin och dom grejerna, när hände det egentligen? Känns lite som att det borde varit nångång i oktober?

fredag 2 juni 2006

Vad är grejen med Telenorreklamen? Eller: Vad är grejen med såpareklamfilmer?


Såpareklam är alltså sådana reklamfilmer som har strående karaktärer, och en genomgående story som fortsätter från film till film, den mest kända från senare år är väl ICA-reklamerna, där man använt samma karaktärer och grundidé i flera år, och som varit en riktig succé för ICA!

Men.... nu börjar det dyka upp andra, inte lika väl genomförda, såpareklamfilmer för andra varumärken; Findus, (som är helt ok) och Telenor (f.d. Vodafone) som inte riktigt håller måttet!
Det irriterar mig oerhört att de har visat den trötta filmen när Peter sjunger B-B-B-B-B-B-B-BLÅÅÅÅÅÅT.... i typ 1 månad nu! Hela grejen med såpareklam är att det ska komma nya reklamfilmer hela, hela tiden, så att man stannar upp och undrar vad som händer, man ska helt enkelt bli såpa-hooked.. Det blir man inte med Telenors reklamfilmer!

Fem feta fel:
1 För få nya filmer
2. Ointressanta karaktärer
3. Tråkig miljö
4. Ingen humor
5. Kunde inte bry mig mindre


Nä, gör om och gör rätt. Bara för att det funkar för ICA så behöver det inte funka för alla andra.

torsdag 1 juni 2006

Vad är grejen med japaner? Del 1

Det händer så mycket konstigt och roligt i Japan hela tiden! Hur kommer det sig? Varför är de så mycket mer innovativa än vad vi är?
De har helt overkligt roliga TV-program, underliga produkter, weird mode... En massa tufft!
Här är en reklamkampanj på stan för en ny TV: