torsdag 8 februari 2007

Vad är grejen med att säga fel?

Fredrik Lindström brukar ju säga att ett språk som utvecklas är ett levande språk, man ska inte vara så rädd för att svenskan förändras.
Typ:
Jag såg han.
Jag överhörde vad du sa.

och sådana grejer.

Men är det ok att folk säger : Egenklen istället för Egentligen?
Det är ju bara underligt, slarvigt och fel.
Det låter som att de har någon typ av talfel, men man hör fler och fler som slarvar med detta enkla ord.
Vad är grejen med att inte kunna prata odenklit?

Jag tror att Fredrik hade sagt att det egenkligen är fel, men man kan inte hindra utveckling, bara att följa hon!

20 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tycker folk ska lära sig att prata rätt!

Det är en sak att känna att det saknas ett ord i svenska språket och hitta på ett nytt ord för att fylla det hålet. Men ord som redan finns? Att inte lära sig dem ordentligt är bara att vara lat och okunnig!

Jag är dessutom lite skeptisk till ord som överhöra, som bara är en uppenbar försvenskning av ett engelskt ord. Borde vi inte ha lite mer kreativitet i oss? Om vi nu inte känner oss kreativa kan vi väll iaf planka av den del av svenska språket som redan existerar istället för att ta engelskan? Tjuvhöra istället för överhöra, där tjuvhöra är att av misstag höra vad någon säger och tjvulyssna är att medvetet lyssna, precis som lyssna är något man gör aktivt med flit medan höra något kan man göra utan att egentligen ha lyssnat efter det.

torsdag, 08 februari, 2007  
Anonymous Anonym said...

Så länge man _skriver_ rätt så är det väl ändå ganska lugnt? Folk får väl prata som de vill, men de bör kanske hålla i åtanke att jag ser ner på dem en aning ifall de använder de ord och uttryck du beskrev :) Elitism is the shit! (som språkpolisen kanske anser vi ska skriva om till "elitism är skiten!"? ;))

torsdag, 08 februari, 2007  
Anonymous Anonym said...

Fredrik Lindström gör hela svenska folket en björntjänst.
Visst i teorin fungerar hans resonemang utmärkt.


Men i praktiken kommer folk att grava åt dig och kanske t.o.m undvika att anställa dig om du inte uttrycker dig korrekt.

Det värsta ord jag vet är "ett tänk". Vad fan menar man med det? Är det en tanke? Ett resonemang? Ett tankesätt?
Och varför säger man inte det då?

torsdag, 08 februari, 2007  
Blogger Tyskfan said...

Ni är ju inte kloka.
Större delen av svenska språket är ju redan lånat och förvrängt från både tyskan och engelskan.
Varför ska man nu i dessa "upplysta" tider INTE införa uppenbara influenser som "överhöra"?
Klart språket ska utvecklas, och klart det skall influeras av andra språk. Det är bara nyttigt.

Man kan ju göra som på Island, och skapa nya ord istället för att blanda in uppenbara bland-ord, men det är lite, lite sent att bygga svenska språket på de reglerna.

Tråkigt att våra gamla "svenska" ord sakta byts ut, men shit happens. Som de säger i staterna.

Äh, nu när skrivit så, vet jag inte längre om jag håller med... det beror på ordet, tycker jag nu.
Det måste godkännas av mig, eller någon jag litar på.

Ps. Det är bättre att vara dålig på att uttala "egentligen", än att vara elak. Ds.

torsdag, 08 februari, 2007  
Anonymous Anonym said...

"Överhörde"?! BRRRRRRR! Jag ryser!

torsdag, 08 februari, 2007  
Blogger Missy said...

Jag skulle faktiskt kunna ge en strikt vetenskaplig lingvistisk förklaring på "egenklen", men vem är interesserad av sånt? Och hade det verkligen varit roligt? Nej, just det. (Men jag håller helt med om att dessa människor förtjänar ett kok stryk. Ja, det gör jag!)

torsdag, 08 februari, 2007  
Anonymous Anonym said...

jag hatar när folk säger:
- ambulangs
- såntdärnt

torsdag, 08 februari, 2007  
Anonymous Anonym said...

men många ord som används 'fel', kan ju vara olika dialekter. tex i gävle säger vi tröck istället för tryckte, klöpp istället för klippte. när man skriver det blir man rädd för dig själv, men när man säger det låter det helt rätt, för mig.
men när vuxna människor säger 'skärt' (skurit) och 'bärt' (burit) blir jag lite ledsen.
och såntdärnt. (sånthärnt?) och sådära, såhära.

långt upp i norrland säger man ju ofta 'jag känner han' (eller hon), är inte det dialektalt då?

torsdag, 08 februari, 2007  
Anonymous Anonym said...

en annan rolig grej uppe i landet är att man ofta sätter o- före saker. tex, han "o-kom" (han kom inte) :)

torsdag, 08 februari, 2007  
Blogger Storm said...

I praat som i vell, åh vell i praat piitmåle då jär i hä. Åll sko ju it praat som åll ader. Men häjna vell i seg: Ni jär välkomn hijt dell Piit.

Men vi jär ju it särskilt pratoför upp jena. Så ni va då it gnäll o kreum o kreus om ni kom hitjen.

torsdag, 08 februari, 2007  
Blogger gabbiz said...

Men tack. Jag som språkfascist har seriösa problem med att koncentrera mig på vad en person faktiskt säger om han/hon pratar "fel". Det värsta jag vet är nästan när folk ska använda stora ord och de inte passar i sammanhanget, för att personen inte har förstått betydelsen av ordet. Hej akademikerkomplex. Och särskrivningar? Är det också en acceptabel förändring, eftersom man gör så på engelska, och "man förstår ju vad de menar". Betydelseförändrade skriv- och uttalsfel kan inte tolereras. Så det så.

fredag, 09 februari, 2007  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker särskrivning är helt
f-ö-r-s-k-r-ä-c-k-l-i-g-t.

Minst lika hemskt är det när folk skriver meningar på svengelska, t.ex. "jag köpte en sweater, den är really cute"
ooooh jag får gåshud av sånt!

Och en sak till: Hur folk använder "dem". Man kan inte använda dem hur som helst, t.ex är det fel att säga "jag tycker om hundar för dem är söta", det låter för j*****t. I det fallet säger man "de" eller "dom".

I finlandssvenskan förekommer inte dessa ovannämnda förskräckliga felskrivningar- och sägningar alls i så stor utsträckning som i rikssvenskan. Hah.

lördag, 10 februari, 2007  
Blogger Oscar said...

Jag har funderat kring ordet överhörde. Har överhört ett antal personer använda det. Tror inte att det finns nån motsvarighet på svenka. 'Råkade höra' är ju inte helt samma sak. Överhöra kan man ju göra med flit. I like it. Ska nog börja använda det.

måndag, 12 februari, 2007  
Blogger Ung tant said...

Jag tycker det är stor skillnad på talspråk och en del av det skrivna språket (t ex chattspråk som på msn eller liknande), där måste det inte vara så noga. Jag leker gärna med låneord, blandar in engelskan exempelvis och lattjar med böjningar och så vidare i såna sammanhang.
Men allt som PUBLICERAS bör fan vara korrekt. Även språket i t ex TV bör vara korrekt.

Ett ord som människor i TV säger fel hela tiden är: "INTERJUV". Herre... jag blir så trött.

måndag, 12 februari, 2007  
Blogger Anders said...

Har upptäckt att det är fasligt vanligt att folk slänger in ett s i ordet "busshållplats", de säger "busshållsplats".

he he, ja "dem" låter förjävligt när det används felaktigt. Likaså "vart".

Synd att http://www.skrivihop.nu har lagts ned.

tisdag, 13 februari, 2007  
Anonymous Anonym said...

Gud va skönt att någon mer stör sig på Ejjenklien. Det låter hemskt! Finns folk som säger oddeklitt också, istället för ordentligt. Särpning!! Tack för rolig läsning.

tisdag, 13 februari, 2007  
Blogger Johanna said...

hahahahha

jag skulle aldrig säga egenklen. ALDRIG.

fredag, 23 februari, 2007  
Anonymous Anonym said...

Nej det är inte ok, inte ens om man är fjorton! Hörde det senast idag, ordenklit. brrr...

onsdag, 07 mars, 2007  
Anonymous Anonym said...

Det finns andra ord som används flitigt trots att de inte är med i SAOL och det är t.ex. eran och våran, istället för er och vår. Det är riktigt vulgärspråk.

fredag, 09 mars, 2007  
Anonymous Anonym said...

någon mer än jag som tycker det är hemskt när folk säger och skriver stog istället för stod?! och att det finns folk som tror att det verkligen är stog som är det rätta, hjäääälp!

söndag, 17 juni, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home