fredag 2 juni 2006

Vad är grejen med Telenorreklamen? Eller: Vad är grejen med såpareklamfilmer?


Såpareklam är alltså sådana reklamfilmer som har strående karaktärer, och en genomgående story som fortsätter från film till film, den mest kända från senare år är väl ICA-reklamerna, där man använt samma karaktärer och grundidé i flera år, och som varit en riktig succé för ICA!

Men.... nu börjar det dyka upp andra, inte lika väl genomförda, såpareklamfilmer för andra varumärken; Findus, (som är helt ok) och Telenor (f.d. Vodafone) som inte riktigt håller måttet!
Det irriterar mig oerhört att de har visat den trötta filmen när Peter sjunger B-B-B-B-B-B-B-BLÅÅÅÅÅÅT.... i typ 1 månad nu! Hela grejen med såpareklam är att det ska komma nya reklamfilmer hela, hela tiden, så att man stannar upp och undrar vad som händer, man ska helt enkelt bli såpa-hooked.. Det blir man inte med Telenors reklamfilmer!

Fem feta fel:
1 För få nya filmer
2. Ointressanta karaktärer
3. Tråkig miljö
4. Ingen humor
5. Kunde inte bry mig mindre


Nä, gör om och gör rätt. Bara för att det funkar för ICA så behöver det inte funka för alla andra.

13 Comments:

Anonymous Andreas said...

Ja, det börjar bli tröttsamt nu. Grejen med Ica-reklamen, som jag tycker fungerar, är ju att den är ganska småkul, med sympatiska karaktärer. Det känns mysigt och hemtrevligt, liksom. Ett annat exempel på en lyckad såpareklam är ju Telia-reklamen, tycker jag.

Problemet med Vodafone/Telenor-reklamen är ju att alla personer i den är så förbannat osympatiska. Speciellt den där Peter.

fredag, 02 juni, 2006  
Blogger Emanuel said...

Så sant! Jag älskar när folk håller med! :)
Jag tycker att Telia-reklamen har tappat lite grand, lite väl tragisk gubbe på "pappan"... han är så ensam och loseraktig, det hålller inte. Nu får han ta och träffa nån skön telia-mamma snart! Och vad är grejen med lillebrorsan som spionerar på sin syrra i bastun....?

fredag, 02 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

Allt utom ICA är tråkigt. Och ICA känns inte alls speciellt kul längre. Telias "realism" är tråkig. Vodafones "skojighet" är tråkig. Findus "humor" är tråkig. Hur svårt kan det vara att skapa sympati för ett varumärke UTAN att ta fram en såpa...? Inte speciellt svårt. Nä, sätt er ner vid skissbordet och börja om, gubbar.

fredag, 02 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

Riktigt tröttsamt faktiskt. Hur kan man göra något så dåligt som Telenor? Reklamen saknar allt som kan kallas för känsla och frågan är vart man har hittat den såååå tråkiga tycker-att-han-är-jätterolig-karkatären Peder (eller Peter?). Nä, tacka vet jag de gamla Rocky-reklam-filmerna tex med späda snubben, troskillen osv... Handlade inte om något alls men det var väldigt roligt och man blev inte jättearg som på Telenor-reklamen.

fredag, 02 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

hade inte näskaffe en såpa-reklam för hundra år sedan?

fredag, 02 juni, 2006  
Blogger SixesAndSevens said...

Hatar reklam. Zappar frenestiskt varje gång. Synd bara att alla kanaler kör reklam samtidigt...

fredag, 02 juni, 2006  
Anonymous DawnLord said...

ICA funkar. Allt rött blir blått är beige.

Word Verification: cseyz

lördag, 03 juni, 2006  
Anonymous Ferko said...

Vad är grejen med att all tv-reklam måste köra på komikspåret? Kan de inte t.ex. berätta lite om produkten istället?

söndag, 04 juni, 2006  
Anonymous J-Lord said...

Som blöjreklam typ?

tisdag, 06 juni, 2006  
Blogger Cliff Hanger said...

Håller med. Den där snubben i reklamen är inte charmig på något vis. Fruktansvärt trött på honom. Dessutom är det lite fiasko-feeling över hans "stagedive".

torsdag, 08 juni, 2006  
Anonymous Caro said...

Håller med om att telenorreklamen inte riktigt håller måttet.. Men däremot är det faktiskt samma personer som ligger bakom ica reklamen som även gör telenors reklamer....

måndag, 26 juni, 2006  
Anonymous Lina said...

JAG ÄLSKAR TELENORREKLAMER! alla deras reklamer är klockrena. Sitter just nu och försöker hitta några på internet, för de som de har på hemsidan är de nyaste, okej, de är bra. Men bäst är: HUR HUR HUR SÄTTER MAN PÅ DEN HÄR FILMEN? :D
alltså man kan inte annat än att älska den! / trogen telenorreklam tittare!

söndag, 17 december, 2006  
Blogger Emanuel said...

Lina: observera att det var ett halvår sen jag skrev detta inlägg. Nu har Telenor läst Vad är grejen? och bytt byrå.
Jag håller med dig om de nya reklamerna! Come-together-prylen funkar grymt bra tycker jag!

söndag, 17 december, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home