torsdag 26 april 2007

Vad är grejen med Cola Zero?


Ett samtal i korridoren på Coca-Cola Company:

-Vi har upptäckt en jäkligt jobbig grej! Killar köper inte Cola Light! Vi har missat halva befolkningen...
- Vadådå? Varför gillar dom inte lighten?
- Den känns tjejig tydligen. Och det är ju detsamma som bögig som många killar inte vill vara...
- Jaha... Det kan ju stämma för den är ju rätt bögig. Dryck utan socker är rätt fjolligt!
- Så är det ju faktiskt. Riktiga män äter en hel gris till frukost och dricker mjöd och riktig Coca-Cola!
- Men om vi gör en ny lightcola som är svart och tuff, med nåt coolt namn?
- Ja!! Typ: Coke Penis!
- Njea... kan kännas lite smågay med penisgrejen. Då kan ju folk tro att man vill dricka ur en penis.
- Sant. kanske Coke Supermale? Och så kör vi reklam med mycket bröst och sport och killar som lyfter grejer och sånt där riktigt manligt!?


Hur kan det finnas en målgrupp som på riktigt inte vågar dricka cola light för att det känns fjolligt, utan måste ha en svart burk för att vara fräcka.

Sånt här skulle vi killar vilja ha, säger Coca-Cola:
"Sex med noll förspel”
”Fler bh:ar med noll fummel”
”Fler flickvänner med noll svartsjuka”


Jag bojkottar Zeron bara därför... Heja Pepsi Max!

41 Comments:

Anonymous elinen said...

Du glömde actionfilm med noll romantik!

Vad är grejen med att jag som tjej inte får vilja ha det oxå? Det skulle jag gärna gå och se på bio så det så, in your face cola zero!

Jag är helt på din sida, bojkotta cola zero bara för att det är så idiotiskt dumt och fånigt.

torsdag, 26 april, 2007  
Anonymous catarina said...

Grejen med Cola Zero e ju att den smakar bättre än vanlig Cola och Cola light tillsammans.

Jag skiter rent ut sagt i värdelös reklam o fåniga salespitches bara jag frå dricka god Cola.

torsdag, 26 april, 2007  
Anonymous maria said...

Men är inte pepsi max samma grej lite?

Jag fattar inte varför man ska dricka UTAN socker överhuvudtaget om man ändå ska få i sig en massa strunt..

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger Översättarhelena said...

Jag har också reagerat på att denna reklam i princip idiotförklarar alla killar. Snacka om stereotypa könsroller.

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger Linda Unnhem said...

Sjukt rolig blogg du har! Den ska jag börja följa. :-)

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger Micke said...

WORD!

Pressmaterialet är ungefär lika äckligt. Pepsi 1 - Cola 0.

torsdag, 26 april, 2007  
Anonymous ebbaws said...

Seriöst, är det där riktiga slogans från reklamen? Jag bor inte i Sverige just nu så jag har missat den, men om det verkligen sägs sådana där grejer i reklamen så blir jag faktiskt lite mörkrädd nu.

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger Emanuel said...

Maria: jag vet att Pepsi Max är lite "killig" den också. Men inte riktigt på samma töntiga, idiotförklarande sätt. Dessutom är det den godaste Colan utan konkurrens!
Micke: Det värsta är ju att det finns en massa killar som är precis sådana...
Ebbaws: Det är sant. Bara att de säger det på ett tuffare mer manligt språk: Engelska.

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger SixesAndSevens said...

Zero har ett annat sötningsmedel och är MYCKET godare än light! Pepsi smakar skit.

/Missbrukare sen 17 år.

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger KellyKorv said...

jag trodde till en början att de bara tänkte byta namn till lighten. sen fick jag höra ryktas om att det var till för "Den Manliga Målgruppen". lite lätt stört. och idiotförklarande av män ja.

torsdag, 26 april, 2007  
Anonymous Jenny P said...

Om man tittar lite närmare på etiketten så pryds den av:
En styck lättklädd kvinna,
en styck haj och
en styck "hängande" tärningar (av modellen raggarbil).

Vad är grejen med det?

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger Cliff Hanger said...

Jag är så säker i min manlighet att jag utan att blinka har valt Coca-cola light under en längre tid. På sistone har jag dock börjat dricka socker-colan, eftersom jag har fått en del indikationer på att sötningsmedlet är skadligare än sockret.

Tyvärr är könsrollerna ruskigt stereotypa i ungefär hela världen, vilket superkommersiella företag som Coca-cola hellre hakar på än försöker förändra.

torsdag, 26 april, 2007  
Anonymous Nisse said...

Jag tror att reklammakarna har en bild av världen som ingen annan har men som många tror att andra har därför att reklamen påstår att det är så.

torsdag, 26 april, 2007  
Anonymous Lise said...

Jag är trött på varumärken som lägger till grejer hela tiden, de har kvar sitt gamla, ursprungliga märke, men det duger ju tydligen inte så de gör nya versioner. Okej Cola och Cola light men vad säger de med Zero? Är det bättre än Coca Cola, är det bättre än Coca Cola light? Är det bättre än båda? Vilket ska man välja? Är "vanliga light" inte längre en versionen som strävar efter att likna originalet? Det finns alltså nu en version som smakar som vanligt, en som smakar som att det saknas socker och en som saknar socker men som smakar som vanligt? Jag känner mig allmänt förvirrad.

Nu känner jag att jag i princip upprepade det som stod i inlägget. Oh well.

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger Ung tant. said...

AMEN! Hurra för dig.

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger Linda said...

Jag gillar inte cola så jag bojkottar all cola! Håller dock med om att de verkar lätt desperata i jakten på nya konsumenter genom att prågla ut nya produkter stup i kvarten.

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger hypsilophodon said...

haha fan vad det är kul med myten att bh:ar är svåra.

torsdag, 26 april, 2007  
Anonymous Anonym said...

Dock är den nya burken till Coca Cola Zero grymt läcker.
Skippa Zero o släpp en svart version av Coca Cola istället. =D

torsdag, 26 april, 2007  
Anonymous tioli said...

ÄNTLIGEN!
Har irriterat mig på Zero sedan den lanserades (delvis för att de lockade mig att gå in på kampanjhemsidan under den "hemliga perioden"). Skönt att inte vara ensam i gnäll & bitterhet...

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger Storm said...

Håller med den senaste anonyme postaren. Gör burken glänsande svart, kalla den för 'Cola Death - So cool it'll kill ya!' och sätt en 18:års gräns på den. I reklamen har vi en langare som säger "Don't let yo mama know you drink dat shit, aight!"

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger Frida said...

är det killen eller bh:n som är fumlig?

undrar just om cola zero är limited edition. i så fall måste vi bunkra upp innan det exklusiva utgåvan försvinner. (jag gillar ingen cola överhuvudtaget, så jag är oerhört oberörd av en ny sort. kanske borde prova bara för att jag kanske gillar den... eller.. nej.)

torsdag, 26 april, 2007  
Blogger Jennie said...

alltså.. det är kanske fel på mig, men jag skiter i reklam. jag har inte märkt nån reklam för zero.

men den är fan mycket godare än cola light ja, den smakar som cola light gjorde INNAN de bytte från aspartam till sucralos eller vad det heter.
men pepsi max är också okej. och vatten.

torsdag, 26 april, 2007  
Anonymous Angelica said...

Jag hatar den reklamen. Killen ber ju om ett noll-liv. Om allt flöt på hela tiden så vore livet väldigt innehållslöst. Zero cola = zero liv.

torsdag, 26 april, 2007  
Anonymous Jari said...

Din fjolla!

fredag, 27 april, 2007  
Blogger Supercatt said...

den smakar bättre bara

fredag, 27 april, 2007  
Anonymous Letch said...

Cola Zero är gamla Cola Light, då cola light förr innehöll aspartam(?) men bytte till sucralose som sötningsmedel. Men Coca-cola kanske hade asmycket aspartam kvar på lager, så dom gör Cola Zero med resten? Och för att sälja bort det snabbt lägger dom det rakt ut på en stark opålitlig målgrupp.

fredag, 27 april, 2007  
Blogger Anna said...

Bra inlägg! Det är sällan jag får såhär starkt obehag för någon reklam med zero-reklamen får mej direkt att byta kanal... Är mest förvånad över att Coca Cola haft så dåigt omdöme. Kampanjen har faktiskt fått mycket skit överallt -inte bara i Sverige!

lördag, 28 april, 2007  
Anonymous Anonym said...

måste bara säga att din blog är wonderful! (vad är grejen med engelska tänker kanske du nu..) så grymt underhållande att läsa. blev tipsad i skolan idag. kommer bli trogen helt klart.

onsdag, 09 maj, 2007  
Anonymous Robert said...

Aspartam är vår tids DDT
http://www.vitaviva.com/sv/Health/Health_Info_Details.158.aspx?print=1
http://en.wikipedia.org/wiki/Sweetener#Sugar_substitute_health_controversies

Jag undviker så långt det är möjligt alla konstgjorda sötningsmolekyler och låter er stackare vara försöksdjur. Socker är i alla fall beprövat.

söndag, 20 maj, 2007  
Blogger Fröken Lund said...

Den reklamfilmen är nog den mest provocerande reklamfilm jag sett. Man bara hoppas att den där bron ska klippa huvudet av killen när han står där på busstaket.

fredag, 25 maj, 2007  
Anonymous Anders Gardebring said...

Som kille blir jag grovt förolämpad varje gång jag ser den där skitreklamen (vilket som tur är inte är så ofta, titta på tablålagd TV är sååå 90-tal.. ;)
Frågan är väl, funkar den där reklamen överhuvudtaget på svenska killar? Det finns säkert ett antal "höhö"-grabbar som älskar att kolla på sportnytt i nätbrynja som den går hem oss, men knappast så många andra?

tisdag, 29 maj, 2007  
Blogger Johan said...

Orka läsa all dynga här, mycket skitsnack också.

Hur som helst, Coca Cola Zero är inte alls samma sak som Coca Cola Light, eller ens samma sak med annat sötningsmedel.

Coca Cola Zero är en Coca Cola men utan socker, som skall smaka som Coca Cola, Coca Cola Light däremot har inte samma innehåll/smak.

Coca Cola light har ju dessutom aldrig varit särskilt god, Zero vet jag inte vad den smakar. Pepsi Max är ju ruskigt god men jag skippar den med tanke på senare studier på aspartam.

Är det sukralos i Zeron? Inte för sukralos känns mycket säkrare... Sockrad läsk skulle jag dock aldrig hälla i mig, enklaste är väl att bojkotta allt, men det är ju så varmt idag och tungan ber om kall pepsi max...

dospam@gmail.com / aliquis

måndag, 04 juni, 2007  
Anonymous Alexander said...

Den "nya" Coca cola Zero innehåller dessutom aspartam som de hade i coca cola light tidigare men som dom nu bytt ut mot sukralos. Kanske har det någon ekonomisk skillnad. Båda ämnena är sötningmedel, dock har härligt det är. Suckralos sägs vara 10000 gånger värre än socker då det omvandlas i ämnes omsättningen till ett 10000 gånger sötare ämne... fråga mig inte hur! :D

lördag, 07 juli, 2007  
Anonymous Kristoffer Forsgren said...

Jag får lov att hålla med fullständigt. Reklamen för blasket är snudd på osmaklig. Jag inbillar mig dessutom att de flesta killar tycker att reklamen är fånig.

Personligen undviker jag att köpa just Coke Zero på grund av deras förbannade reklam.

torsdag, 30 augusti, 2007  
Anonymous Anonym said...

Jag tål inte kolhydrater eller koffein, jag can inte dricka cola.
Nu dricker jag cola zero, men det är inte riktigt bra.
Vad innehåller cola zero.
Aspartam,koffein och acesulfam.
Vilka mängder nån som har den minst aning. hur mycket koffein? Och aspartam.

söndag, 09 september, 2007  
Blogger Didrik said...

ColaLight4life

måndag, 17 september, 2007  
Blogger Didrik said...

ColaLight4Life

måndag, 17 september, 2007  
Anonymous Anonym said...

men va faan! man driker ju inte colalight eller zoro för att det är tjejigt! utan för att det smakar SKIT! c
vanligt cola FTW!

torsdag, 17 april, 2008  
Anonymous Anonym said...

Men snork..!

Jag tänkte inte ens på att reklamerna antydde att Zero är en "mansgrej".. Jag dricker den bara för att den är godare..!

Onödigt att skriva ett inlägg om detta, dock väldigt kul av dig ^^

Menar inte att vara ett troll, keep up the good work!

torsdag, 12 juni, 2008  
Anonymous Elin said...

Haha, sjukt bra! (speciellt "kan kännas lite smågay med penisgrejen") Tack för att du hade bloggat om detta, jag blev nämligen så arg på coca-cola light reklamen igår så jag var tvungen att googla efter någon mer konspiratör ;) För jag insåg plötsligt att inte nog med att Zero vänder sig till enbart grabbiga män utan Light vänder sig nu till enbart flickiga kvinnor, det är en komplott som heter duga! Varför ytterligare könscementering? Och denna sjukliga homofobin! Snälla bota snabbt!

fredag, 13 juni, 2008  
Anonymous Anonym said...

COCA COLA ZERO ÄGER ER ALLA!!!!

Coca Cola Light är en riktig skitdryck.

onsdag, 02 december, 2009  

Skicka en kommentar

<< Home