måndag 14 maj 2007
Senaste Twittern:
Twitter Updates
följ mig på TwitterVad är grejen med att andra skriver om Vad är grejen?
Previous Posts
- Vad är grejen med censur?
- Vad är grejen med grejen på radio? Del 2
- Vad är grejen med framkörningsavgift på taxin?
- Vad är grejen med originalitet?
- Vad är grejen med hotellbibeln?
- Vad är grejen med räksallad och korv?
- Vad är grejen med frukost på sängen?
- Vad är grejen med uttrycket "bättre än sex"?
- Vad är grejen med Cola Zero?
- Vad är grejen med limited edition?
Vad är grejen med att räkna folk som är inne på bloggen?
(startade 2006-04-25)
Se statistik
25 Comments:
för att vara tråkig, men det får man nog inte (förlåt). Så här tror jag att det är dårå: I början fanns det bara herrcyklar (såklart, det var väl inte så värst passande för damer att cykla) och för att cykeln ska vara så stadig och hållbar som möjligt är de konstruerade med en stång däruppe. När sen damerna började cykla, kunde de absolut inte cykla på en cykel med hög stång, den lyfter ju upp kjolen till oanständiga höjder! Så för att kjolen ska täcka det som täckas ska var man tvungen att sänka stången. Med sämre hållbarhet som följd får man förmoda.
Fast nu gör man väl så bra cyklar att alla borde vara "damcyklar", ja! När man är liten är det ju mycket svårare att komma upp på en herrcykel också, man måste ju svänga med bakbenet!
Johanna: Intressant. Jag antar att du har rätt. Men den stora frågan är som vanligt: Vad är grejen? Även om något varit på ett visst sätt i hundratals år, betyder inte det att man inte kan göra-om-göra-rätt!
Vadå gör-om-gör-rätt? En cykel blir även idag stadigare om den är konstruerad som en herrcykel. Även idag finns det människor som har kjolar som inte är kompatibla med herrcyklar. Vad är det som är svårt?
Det här var nog den mest poänglösa vad är grejen hittills.
Jag tycker Hans Persson har fel, frågan är ytterst relevant. Den bästa konstruktionen står faktiskt att finna i dag, dem med stången någonstans mittemellan. "Unisex", om ni så vill. Så ja: vad är grejen med övriga modeller?
Det var inte igår som man skicka ett mail om detta. hehe. =)
Dock heter jag iofs inte Hannah. Men men. =)
Hans Persson: Hur stor skillnad tror du egentligen att stången har på herrcyklarna?
Det var en sak för 50-60år sedan, då kanske dom inte hade så bra material m.m. att arbeta med. Men med dagens teknik, så tror jag att stången endast finns där för att killar/män känner sig impotenta om man skulle gå in o köpa en splitter ny citybike för kvinnor. =P
Så som sagt, man borde skippa herrcyklen helt o bara köra med kvinnorcyklar/unisexcyklar.
För den stången är bara idioti.
Har man någon gång tappat fästet på pedalerna när man stått upp och trampat är man ganska glad om det finns en stång som minimerar fallhöjden, även om det smärtat i de ädlare delarna. Jag har rasat hela vägen ner på en damcykel och det är inte roligt. Så detta borde ju tala för en stång på både dam- och herrcyklar. För det är väl inte jättevanligt med tjejer som cyklar med kjolar idag eller?
Statistik på antal cyklar som mellan åren 1956-2005 gått av i mitten på grund av damcykeldesign (dvs. avsaknad av stång): Noll cyklar.
Om det skulle vara så att damcyklar är mindre hållbara pga av avsaknad av stången... tror ni verkligen att de överhuvudteget skulle få säljas?
(Typ: -Äsch, det är klart att de går sönder hela tiden, men det är ju för fan bara fruntimmer som cyklar på damcyklar... ).
Knappast.
Kjolteorin är ju så klart den enda riktiga.
Skulle vara intressant att se en hybrid; en cykel med en något kurvig stång, inte lika låg som damcykelns befintliga, men inte heller lika hög som herrcykeln.
En transa-cykel helt enkelt.
haha..jag tror grejen ligger i de sedvanliga kjolar kvinnorna bar för några generationer sedan. herrcykeln var väl grundmallen, sen fick den bara andras lite lagom för att kunna anvöndas av halv-handikappade kvinnor med kjol..elr nåt.
man kan ju ha fel.
Det måste ha varit en manlig masochist som uppfann herrcykeln med stång...
... och så går ju låten "På festplatsen" så här:
"Hej, goddag, hur står det till med damen? Säg vill Ni inte sitta upp på ramen? Jag bjuder, jag bjuder på skjuts på min velociped!"
Hur ska damer kunnas skjutsas på ramen utan ram??
Som "rutan" säger..stången på herrcyklar kommer sej av att de skulle ju skjutsa damerna därpå.
Dock är det ju nu för tiden en heeelt onödig grej. / Anna
Vart är världen på väg? Du svarade ju tydligt och klart på frågan i inlägget. Jag är chockad. Och nöjd med att äntligen få lite svar.
Tyskcykeln,
Jag ägde själv en damcykel av äldre modell som gjorde just det, gick av på mitten. Jag grät.
Jag köpte själv en sk. unisexcykel.
Alla kompisar frågade varför jag köpt en damcykel.
- Unisex, morrade jag alltid genom sammanbitna tänder.
Sen döpte jag cykeln till "Black Satan Battlecruiser" och insisterade på att uttala det med tjock, irländsk brytning.
Då kändes det macho igen.
Åtminstone för mig.
Stången på herrcyklar behövs inte av hållfastskäl. Det kan vilken gymnasieingenjör som helst räkna ut.
Dessutom ökar risken att sparka lillkillen i huvudet om jag skulle svänga benet över cykeln för att det finns en "herrstång" som hindrar mig från att kliva ombord säkert med lillkillen i barnstol bakom.
Det hade ju varit olyckligt.
Men, men... det där tipsade jag ju dig om för jättelänge sedan :(
man kan bära en herrcykel på axeln om man vill.
Anonym och Blanca: Jag vet att jag fått det här tipset från flera håll. Ledsen att jag inte uppmärksammat er insats. Men här kommer den: Tack!
f. ö var det en man som i dag kom fram och kommenterade min cykels låga ram. den var häftig sa han; och hållbar ändå!
Triangelkonstruktionen på cyklar, s.k. diamantram, är för att det ger mesta möjliga vridstyvhet. När pedalen trycks ner så vill hela vevpartiet vrida sig åt andra hållet och det är bara ramens konstruktion och materialval som hindrar det. Det som händer när det vrider och kränger är att kraften från benen inte kommer fram till bakhjulet. Om det är riktigt dålig ram så kan till och med väghållningen bli farlig.
En tumregel är att ju dyrare cykel desto starkare rör i ramen och desto mer kan ramdesignern leka. Gärna med att ha tunnare väggar i rören så rören kan göras större och därmed vridstyvare. Mountainbikes har haft ganska kreativa ramar i 20 år, men fortfarande så är diamantramen ganska oslagbar. En mountainbike har redan en ganska låg ram för att det ska gå att manövrera i svår terräng.
Det är väl ändå inte hållbarheten som är grejen, utan stabiliteten?
Har ni någonsin sett en tävlingscykel i dammodell?
Dam cyklar ser ut som de gör för att de kan behöva cykla med kjol, alternativt klänning
Hehe.. va inne å googlade för ja försökte hitta låten "hej goddag hur står det till med damen,... till min blogg... kom inte ihåg vem som sjunger den eller vad den heter.. å så kom ja in på din blogg. =) kul! Trevlig helg! å vet du vem som sjunger så gå gärna in på min bloggg =) Tjing
www.sofiaroos.bloggspace.se
Hur vet du att den bästa konstruktionen är den med rambenet i mitten? Är det bara en känsla du har kanske?..
Jag är kvinna fast med långa ben och trivs inte med en damcykel dels för att jag aldrig har kjol men som sagt jag tror att det kan vara så att män kan vara längre än kvinnor och dörför var den där från början. Stången som finns på herrcyklar är som sagt en nedsänkt ram till en damcykel
Skicka en kommentar
<< Home