måndag 14 maj 2007

Vad är grejen med herr- och damcyklar?


Varför ska damcyklar vara utan stång, och varför i hela fridens namn ska herrcyklar ha en stång?
Om någon skulle ha en "damcykel" så är det väl herrar?

Har stången någon funktion?
Är den där bara för spänningen av att kanske, kanske krossar jag pungkulorna mot herrcykelstången...


Tipstack till Hannah

23 Comments:

Blogger Johanna said...

för att vara tråkig, men det får man nog inte (förlåt). Så här tror jag att det är dårå: I början fanns det bara herrcyklar (såklart, det var väl inte så värst passande för damer att cykla) och för att cykeln ska vara så stadig och hållbar som möjligt är de konstruerade med en stång däruppe. När sen damerna började cykla, kunde de absolut inte cykla på en cykel med hög stång, den lyfter ju upp kjolen till oanständiga höjder! Så för att kjolen ska täcka det som täckas ska var man tvungen att sänka stången. Med sämre hållbarhet som följd får man förmoda.

Fast nu gör man väl så bra cyklar att alla borde vara "damcyklar", ja! När man är liten är det ju mycket svårare att komma upp på en herrcykel också, man måste ju svänga med bakbenet!

måndag, 14 maj, 2007  
Blogger Emanuel said...

Johanna: Intressant. Jag antar att du har rätt. Men den stora frågan är som vanligt: Vad är grejen? Även om något varit på ett visst sätt i hundratals år, betyder inte det att man inte kan göra-om-göra-rätt!

måndag, 14 maj, 2007  
Blogger Hans Persson said...

Vadå gör-om-gör-rätt? En cykel blir även idag stadigare om den är konstruerad som en herrcykel. Även idag finns det människor som har kjolar som inte är kompatibla med herrcyklar. Vad är det som är svårt?

Det här var nog den mest poänglösa vad är grejen hittills.

måndag, 14 maj, 2007  
Blogger malin said...

Jag tycker Hans Persson har fel, frågan är ytterst relevant. Den bästa konstruktionen står faktiskt att finna i dag, dem med stången någonstans mittemellan. "Unisex", om ni så vill. Så ja: vad är grejen med övriga modeller?

måndag, 14 maj, 2007  
Anonymous Anonym said...

Det var inte igår som man skicka ett mail om detta. hehe. =)
Dock heter jag iofs inte Hannah. Men men. =)

Hans Persson: Hur stor skillnad tror du egentligen att stången har på herrcyklarna?
Det var en sak för 50-60år sedan, då kanske dom inte hade så bra material m.m. att arbeta med. Men med dagens teknik, så tror jag att stången endast finns där för att killar/män känner sig impotenta om man skulle gå in o köpa en splitter ny citybike för kvinnor. =P

Så som sagt, man borde skippa herrcyklen helt o bara köra med kvinnorcyklar/unisexcyklar.
För den stången är bara idioti.

måndag, 14 maj, 2007  
Anonymous Anonym said...

Har man någon gång tappat fästet på pedalerna när man stått upp och trampat är man ganska glad om det finns en stång som minimerar fallhöjden, även om det smärtat i de ädlare delarna. Jag har rasat hela vägen ner på en damcykel och det är inte roligt. Så detta borde ju tala för en stång på både dam- och herrcyklar. För det är väl inte jättevanligt med tjejer som cyklar med kjolar idag eller?

måndag, 14 maj, 2007  
Anonymous tyskcykeln said...

Statistik på antal cyklar som mellan åren 1956-2005 gått av i mitten på grund av damcykeldesign (dvs. avsaknad av stång): Noll cyklar.

Om det skulle vara så att damcyklar är mindre hållbara pga av avsaknad av stången... tror ni verkligen att de överhuvudteget skulle få säljas?
(Typ: -Äsch, det är klart att de går sönder hela tiden, men det är ju för fan bara fruntimmer som cyklar på damcyklar... ).
Knappast.

Kjolteorin är ju så klart den enda riktiga.

Skulle vara intressant att se en hybrid; en cykel med en något kurvig stång, inte lika låg som damcykelns befintliga, men inte heller lika hög som herrcykeln.
En transa-cykel helt enkelt.

måndag, 14 maj, 2007  
Anonymous sophie said...

haha..jag tror grejen ligger i de sedvanliga kjolar kvinnorna bar för några generationer sedan. herrcykeln var väl grundmallen, sen fick den bara andras lite lagom för att kunna anvöndas av halv-handikappade kvinnor med kjol..elr nåt.

man kan ju ha fel.

måndag, 14 maj, 2007  
Blogger Linda said...

Det måste ha varit en manlig masochist som uppfann herrcykeln med stång...

måndag, 14 maj, 2007  
Anonymous Rutan said...

... och så går ju låten "På festplatsen" så här:

"Hej, goddag, hur står det till med damen? Säg vill Ni inte sitta upp på ramen? Jag bjuder, jag bjuder på skjuts på min velociped!"

Hur ska damer kunnas skjutsas på ramen utan ram??

måndag, 14 maj, 2007  
Anonymous Anonym said...

Som "rutan" säger..stången på herrcyklar kommer sej av att de skulle ju skjutsa damerna därpå.
Dock är det ju nu för tiden en heeelt onödig grej. / Anna

måndag, 14 maj, 2007  
Blogger Missy said...

Vart är världen på väg? Du svarade ju tydligt och klart på frågan i inlägget. Jag är chockad. Och nöjd med att äntligen få lite svar.

måndag, 14 maj, 2007  
Anonymous Anonym said...

Tyskcykeln,
Jag ägde själv en damcykel av äldre modell som gjorde just det, gick av på mitten. Jag grät.

tisdag, 15 maj, 2007  
Blogger Konsultpappan said...

Jag köpte själv en sk. unisexcykel.
Alla kompisar frågade varför jag köpt en damcykel.

- Unisex, morrade jag alltid genom sammanbitna tänder.

Sen döpte jag cykeln till "Black Satan Battlecruiser" och insisterade på att uttala det med tjock, irländsk brytning.

Då kändes det macho igen.

Åtminstone för mig.

tisdag, 15 maj, 2007  
Blogger Konsultpappan said...

Stången på herrcyklar behövs inte av hållfastskäl. Det kan vilken gymnasieingenjör som helst räkna ut.

Dessutom ökar risken att sparka lillkillen i huvudet om jag skulle svänga benet över cykeln för att det finns en "herrstång" som hindrar mig från att kliva ombord säkert med lillkillen i barnstol bakom.

Det hade ju varit olyckligt.

tisdag, 15 maj, 2007  
Blogger Blancaflor said...

Men, men... det där tipsade jag ju dig om för jättelänge sedan :(

tisdag, 15 maj, 2007  
Blogger Jennie said...

man kan bära en herrcykel på axeln om man vill.

tisdag, 15 maj, 2007  
Blogger Emanuel said...

Anonym och Blanca: Jag vet att jag fått det här tipset från flera håll. Ledsen att jag inte uppmärksammat er insats. Men här kommer den: Tack!

onsdag, 16 maj, 2007  
Blogger Johanna said...

f. ö var det en man som i dag kom fram och kommenterade min cykels låga ram. den var häftig sa han; och hållbar ändå!

onsdag, 16 maj, 2007  
Anonymous Robert said...

Triangelkonstruktionen på cyklar, s.k. diamantram, är för att det ger mesta möjliga vridstyvhet. När pedalen trycks ner så vill hela vevpartiet vrida sig åt andra hållet och det är bara ramens konstruktion och materialval som hindrar det. Det som händer när det vrider och kränger är att kraften från benen inte kommer fram till bakhjulet. Om det är riktigt dålig ram så kan till och med väghållningen bli farlig.

En tumregel är att ju dyrare cykel desto starkare rör i ramen och desto mer kan ramdesignern leka. Gärna med att ha tunnare väggar i rören så rören kan göras större och därmed vridstyvare. Mountainbikes har haft ganska kreativa ramar i 20 år, men fortfarande så är diamantramen ganska oslagbar. En mountainbike har redan en ganska låg ram för att det ska gå att manövrera i svår terräng.

lördag, 19 maj, 2007  
Blogger Fröken Lund said...

Det är väl ändå inte hållbarheten som är grejen, utan stabiliteten?

Har ni någonsin sett en tävlingscykel i dammodell?

fredag, 25 maj, 2007  
Anonymous Anonym said...

Dam cyklar ser ut som de gör för att de kan behöva cykla med kjol, alternativt klänning

måndag, 30 juli, 2007  
Anonymous Anonym said...

Hehe.. va inne å googlade för ja försökte hitta låten "hej goddag hur står det till med damen,... till min blogg... kom inte ihåg vem som sjunger den eller vad den heter.. å så kom ja in på din blogg. =) kul! Trevlig helg! å vet du vem som sjunger så gå gärna in på min bloggg =) Tjing
www.sofiaroos.bloggspace.se

fredag, 11 januari, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home