tisdag 11 mars 2008

Vad är grejen med "försvinna iväg till en annan värld"-reklam?


Fattar ni vad jag menar? Typ TV-reklamen för Fishermans Friend:
Killen stoppar ner handen i FF-påsen, plötsligt är han på en flod i en kanot, sen är han uppe på en bergstopp och sen kastas ha tillbaka till den tråkiga svenska vardagen alldeles blöt och snöig. Fishermans Friend - Strongest there is.

?

Vad menar dom? Att den är så frisk och stark att det känns som att man paddlar i en flod? Sjukt långsökt.
Det finns massor av sånna här reklamfilmer för olika läskedrycker, halstabletter, tuggummin, te och kaffe - tydligen finns det massor med företag som tycker att detta är ett genialt sätt att visa sina produkters bästa sidor. Men det är ju inte det.

Lägg av - man kommer inte till en annan värld!
Inte ens lite grand känns det som att man är på en bergstopp när man äter halstabletter. Det känns som att man äter en halststablett.
Tyvärr, det är inte roligare än så.

6 Comments:

Anonymous jonna said...

nej tacka vet jag reklamfilmen där en lättklädd tjej står framför en grön vägg och sjunger "vart tredje sök är gratis, gratis, gratis...". raka rör ska det vara.

onsdag, 12 mars, 2008  
Anonymous Åsa said...

Kan man undra, men vad jag verkligen undrar är grejen med dagens bilreklam? Varenda bil blir till spindlar, ormar eller breakande robotar eller flyger iväg över hustaken... varför? Jag vill ha en bil som håller sig på vägen, goddammit.

fredag, 14 mars, 2008  
Blogger kajsamaria said...

man får inte vingar av red bull heller... hur mycket vingar de än utlovar...

tisdag, 18 mars, 2008  
Blogger Abbes pappa said...

Tack. Stort stort tack. Jag jobbar ju i reklambranschen och är det något jag verkligen föraktar så är det den fördummande försvinna-till-en-anan-värld-reklamen.

torsdag, 20 mars, 2008  
Blogger Karolina Pistolina said...

Om man gör särstavning på rätt ställe blir det Fis-Hermans Friend.

Jag är rätt kass eftersom jag tycker det är så skoj så. Varje gång...

onsdag, 09 april, 2008  
Blogger Piha said...

Vi brukar, på förekommen anledning, kalla dem för LSD-reklam.

söndag, 04 maj, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home