fredag 1 december 2006

Vad är grejen med att datorer är coolt på film?


Varje gång man ser en dator på film eller TV så är den JÄTTETUFF!

Man kan i filmens värld med några enkla knapptryck:
- Jämföra fingeravtryck som flashar förbi på ett tufft sätt.
- Zooma in i en bild (exempelvis från en övervakningsvideo) och se saker som inte finns där, och i jättebra upplösning.
- Ta emot och skicka mail och chatta på sätt man aldrig sett i verkligheten.
- Alla program och hela operativsystemet verkar specialfixat så att det bara funkar, ingen laddninstid eller trötta word-gem som kommer in och ger råd.
- Hacka in på CIA, Pentagon, FBI, NSA och allt annat man vill genom att skriva in ett lösenord (exempelvis ett kattnamn)
- Se saker på ett snyggt sätt. Allt är väldigt grafist. Riskerar något att sprängas så illustreras detta av datorn på ett tilltalande sätt, med olika fräscha färger och skalor. Alla gränssnitt och allt är också väldigt svart. Inte så mycket Windows?

Det finns hundratals olika exempel...

Detta funkade kanske i början av 90-talet när inte alla hade tillgång till en dator. Folk gick helt enkelt på myten om att datorer var magiska maskiner som man kan göra allt med!

Men nu är det 2006.

Gör rätt.

12 Comments:

Anonymous sur-ove said...

jag har alltid undrat varför det blippar om monitorerna när saker ritas upp på dom. det gör inte min monitor.

fredag, 01 december, 2006  
Blogger Tyskfan said...

Fast... film... film är att skapa magi. Förväntan. En annan värld. Det okända.
Då är det klart att man inte ska använda sig av Windows Vista med Norton Antivirus i bild hela tiden.

Väntar fortfarande på att inzoomningen i bilder, som används i Blade Runner skall dyka upp i Adobe Photoshop. Så man kan vända och vrida, och till slut zooma in på ett objekt halv dolt i originalbilden.

Då betalar jag för licensen.

fredag, 01 december, 2006  
Anonymous Nån said...

Det här har jag också funderat på och irriterat mig på emellanåt. Det är ju knappt de har mobiltelefoner heller... springer till en telefonkiosk och ringer...ehh?

fredag, 01 december, 2006  
Anonymous sur-ove said...

tycker faktiskt att telefonkiosker används rätt flitigt i film. men dom existerar ju inte längre IRL.

fredag, 01 december, 2006  
Blogger Blancaflor said...

Joshua...

söndag, 03 december, 2006  
Blogger jacobsteel said...

det var evigheter sen data var tufft på film. strax efter att man slutade med halvtumsband som spolade fram och tillbaka blev det mesigt. och vuxna karlar som på grälar över en skärm går fetbort.

söndag, 03 december, 2006  
Blogger jacobsteel said...

tyskfan - jag har grubblat över det där bladerunner-vridandet jättelänge, tror att det går till som så att bilden har rätt fet upplösning och att det är nånslags spegelbild som förstoras upp något helt sjukt.

söndag, 03 december, 2006  
Anonymous Prao-Niklas said...

Lite hybris är det ju med pipandet och inzoomandet och den där övertydliga grafen som alltid visar med stooor fet stil vad skådisen behöver förmedla just där och då ("no matches found" i storlek 86, röd och fet).

Men... samtidigt kan man ju undra varför inte gränssnitt är sådär övertydliga och grafiska. Egentligen.

Läsvärt om just detta, av informationsarkitekten Jonas Söderström:
http://kornet.nu/inthemovies.shtml

Ja, jag är också IA.

tisdag, 05 december, 2006  
Blogger Anders said...

Det är också härligt med alla "Tekniknördiga" crime-serier, typ CSI som genom att trycka på tre tangenter kan hämta in vilken infomation som helst från t.ex. övervakningskameror, företag osv.
Förutom att det alltid finns någon nörd som känner till allt om alla insekter i hela världen eller annan sjuk osannolik fakta...

I Prison Break har de tydligen ett grymt fotoredigeringsprogram, det tog ca 4 millisekunder att retuchera bort Special Agent Paul Kellerman ur alla foton som någonsin existerat - det såg lika enkelt ut som att ta bort ett layer i PS... VILL HA!! Fatta smidigt att ta bort sig själv från alla "dåliga" bilder genom en tangenttryckning!

Det är också spännande när det blir tok-grafiskt interface när någon skall hacka sig in i ett system typ "Swordfish"... För det är väl så det ser ut? Färger, 3D-grafik i form av kuber som snurrar runt och som man måste vrida rätt för att komma in i systemet? Eller?
ha ha...

Kolla in affischen till Swordfish:
http://www.imdb.com/gallery/ss/0244244/onesheet_2.jpg.html?path=gallery&path_key=0244244&seq=2
"Log on. Hack in. Go anywhere. Steal everything." Tufft!

torsdag, 07 december, 2006  
Blogger Anders said...

Glömde den töntigaste av alla serier:

24

c'mon!

torsdag, 07 december, 2006  
Anonymous Janne said...

Ummm .. vill ni verkligen sitta och titta när karaktären i filmen/tvserien bootar om Windows och installerar uppdateringen av virusskyddet innan handlingen fortskrider? Är det enbart dokumentärfilmer ni kollar på eller? Vad är grejen med att alltid kritisera allt? Varför är det ett tillstånd som varar under i stort sett hela 20-30 årsåldern?

onsdag, 13 december, 2006  
Blogger Frida said...

24 och CSI.
där finns de fräckaste datorerna någonsin. ändå är det två av de bästa serierna.

jag undrar vad grejen är med att alla mobiltelefoner har den där klassiska ringsignalen på film.

måndag, 05 mars, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home